Hjælp os med at hjælpe jer – giv Tereba lidt flere oplysninger
Bemærk: Dette nyhedsbrev er til dig, der er teaterarrangør og/eller har egen scene.
Vi ved det – I har allerede i foråret indtastet denne sæsons forestillinger, men coronaen fortsætter med at ændre spillereglerne for teatrene (og alle andre brancher for den sags skyld). Derfor har vi brug for jeres hjælp og en ekstra indsats til fælles bedste.
Vi sammenligner normale tilstande med de nuværende
Coronaen har konsekvenser, og Tereba har brug for tal, der viser præcis, hvad der sker for teatrene i øjeblikket. Vi skal have et billede af, hvordan det kunne have set ud, hvis der ikke var corona og deraf følgende restriktioner, og hvordan det rent faktisk ser ud nu, hvor teatrene ikke må besætte alle sæder i salen på grund af afstandskrav osv.
Det betyder, at I skal nu indtaste tre ekstra oplysninger i Tereba:
- Den normale publikumskapacitet i jeres sal (altså det antal publikummer, som jeres sal normalt har plads til)
- Forestillingens reelle antal udbudte billetter under corona-restriktionerne
- Det solgte antal billetter på den enkelte forestilling (indtastes efter forestillingen har spillet).
De ekstra oplysninger skal tilføjes både allerede oprettede forestillinger i sæson 20/21, og de forestillinger, I måtte oprette undervejs i sæsonen.
De tal, som vi på den måde får indsamlet i Tereba, gør, at vi kan vise politikerne præcis hvor stort et tab, teatrene lider på grund af corona-restriktionerne. Tallene udgør et vigtigt fundament for de argumenter, vi som branche kan bruge for at sætte fokus på coronakrisens konsekvenser for teatre og teaterarrangører.
Har du selv en scene?
Så skal spillestedets data opdateres. Gå ind på fanebladet ”Spillesteder”, vælg ”Egenskaber” og indsæt den faste max-kapacitet uden corona-restriktioner. Altså – hvor mange sæder er der normalt i salen? Find mini-manual her.
Er du arrangør?
Indsæt det samlede antal billetter i udbud til den aktuelle forestilling uanset billetudbyder og inkl. ”house-tickets” i fanebladet ”Billetsalg”, feltet ”Gennemsnitligt antal billetter i udbud”. Her er der altså tale om det aktuelle billetudbud med corona-restriktioner. Find mini-manual her.
Indtast billetdata
Tereba opsamler data om antal solgte billetter frem til forestillingens sidste spilledag, hvis du sælger dine billetter via Billetten/Teaterbilletter.dk. Husk at få efterregisteret rabatbilletter, der ikke er i systemet allerede. Klik på ”Vælg” ud for det arrangement, der skal indberettes. Her skal du kun indtaste, hvis der er solgt billetter via andet system end Billettens system. Find minimanual her.
Indtast billetdata manuelt
Hvis du ikke har en ”billetindberetnings aftale”, skal solgte billetter opdeles i 4 kategorier og indsættes manuelt. Klik på ”Vælg” ud for det arrangement, der skal indberettes. Indtast antal solgte billetter i de fire felter: LØSSALG, UNG med rabat, VOKSEN med rabat og FRIBILLETTER. Find mini-manual her.
Noget er blevet nemmere
Til gengæld har vi gjort indtastninger i Tereba nemmere ved at fjerne felter ”I administrationen” og ”Bag scenen” i fanebladet ”Krediteringer” under produktionsoprettelsen.
Nu handler krediteringerne altså kun om det kreative hold: Dem, der står på scenen, og dem der står bag produktionen, f.eks. instruktør, scenograf osv. Alle disse oplysninger vises også f.eks. på scenen.dk.
Vi ser, at I støtter op
Det er ikke gået vores næse forbi, at antallet af indtastninger i Tereba stiger, og I er flere og flere, der støtter op om vores dataindsamling, der dokumenterer teatrenes arbejde. Det er vi meget glade for. Så tusind tak for indsatsen!
Hvis I har spørgsmål til ovenstående, står Knirke som altid klar til at guide jer godt igennem. Hun træffes på telefon 35 24 01 00 og på mail: knirke@scenit.dk.