Nyheder

3
jun

BILLETSTATISTIK MAJ, SÆSON 18-19

Træerne vokser ikke ind i himlen, og sidste års rekordsalg bliver ikke gentaget i år. Vi kan glæde os over et voksende løssalg, mens rabatsalget både til børn og voksne er faldet en del i sæson 18/19. I pdf-udgaven af statistikken giver vi en oversigt over det samlede salg sammenlignet med de sidste 4 sæsoner – og samlet set går det ikke helt tosset.

Billetstatistikken her dækker kun forestillinger i sæson 18/19, som varer indtil udgangen af juni.

De tørre tal

Der er i alt solgt 399.090 billetter fra salgsstart d. 25. april 2018 til og med d. 31. maj 2019. Heraf er 287.304 billetter solgt med rabat. I sidste sæson var der på samme tidspunkt solgt i alt 429.047 billetter heraf 326.872 med rabat.

Der er solgt ca. 20.000 færre billetter med børn/unge rabat, og ca. 19.000 færre billetter med voksenrabat i forhold til samme periode sidste år. Der er til gengæld solgt ca. 9.000 flere løssalgsbilletter.  

Læs hele statistikken og se graferne.

3
jun

EN FÆLLES PUBLIKUMSSTRATEGI

Der er meget diskussion af begrebet publikumsudvikling i kølvandet på Applaus’ undersøgelse af teatrenes arbejde på området. Især bliver der fokuseret på om små institutions- og projektteatre gør nok – og om de gør det rigtige.

Teatre, som er med i Teaterbilletter-samarbejdet kan med sindsro sige at de har en publikumsstrategi, at der arbejdes med målgrupper (segmenter) og med dataanalyse. Den helt grundlæggende strategi er nemlig at når vi står flere sammen, så får vi større synlighed, større muligheder og større datagrundlag. Det gør vi i Teaterbilletter-samarbejdet, og vi har en fælles vision for publikumsrelationen:

Vi vil gøre teater ”top of mind” i valg af underholdning/oplevelser for alle og øge bevidstheden om, at teater danner og beriger mennesker.

Den fælles publikumsstrategi er både en bred branding af teater som kunstform og skal understøtte de enkelte teatres strategier og arbejdet med publikumsudvikling.

Dette arbejde vil ofte hænge tæt sammen med den enkelte produktion på teatrene. Kontakt os, hvis I har særlige vinkler, brug for kampagnekoder eller andet i forhold til en specifik indsats.  

Segmenter

Vi har 4 primære segmenter baseret på publikums planlægningshorisont og på hvor ofte de går i teatret.

”Katalog kernebrugere”, som er de højfrekvente langtidsplanlæggere der køber billetter til 3 eller flere forestillinger op til et år før premieren.

”Kulturshopperne” går 2 – 3 gange årligt i teatret og køber billetterne 2 – 4 uger før de skal i teatret. De orienterer sig på nettet/sociale medier og også i vores teaterguides, som kommer 4 gange årligt. De vil gerne gå mere i teatret. Teaterklub Mit Teater handler i høj grad om at få en dybere relation til denne gruppe – så de kommer i teatret lidt oftere.

”De impulsive” kommer i teatret 1-3 gange årligt (nogle gange mere). Typisk et yngre publikum – eller andre der ikke lige skal have en babysitter. Her er teateroplevelsen så ligetil som en tur i biografen. De impulsive er glade for Teaterbilletter-app’en, for billetkøbet kræver ikke mange overvejelser.

”Éngangspublikummer” har lang planlægningshorisont, og går typisk kun i teatret én gang om året. Til gengæld er det en stor begivenhed. De går ofte til meget dyre forestillinger, som også kombineres med en tur på restaurant.

Dataanalyser

Ud over de analyser som ligger til grund for publikumssegmenterne drejer dataanalyserne i samarbejdet sig meget om billetstatistik og hvordan billetsalget fordeler sig samt om analyse af salgssitet, app’en og hvor vores fælles markedsføring slår bedst igennem.

Vi vil også gerne sætte os i spidsen for et fælles publikumsspørgeskema, som går på teateroplevelsen. Det vil vi tage op i Scenits følgegruppe og sammen se på hvilke typer oplysninger, der giver bedst mening på tværs af alle de mange teatre, som er med i samarbejdet.

29
maj

NY TEATERBILLETTER FORDELSKLUB

Den 1/5-2019 introducerede Teaterbilletter en ny fordelsklub: Teaterklub Mit Teater.

KONCEPT

Formålet med teaterklubben er at tiltrække flere løssalgskunder og fastholde dem som teatergængere.

Kundens indgang til teaterklubben foregår udelukket gennem en udvidet personlig profil på Teaterbilletter.dk, som indeholder en række nye fordele: deres købshistorik, invitationer til events skabt af Teaterbilletter, indhold fra teaterspot.dk og gratis billetbytte online.

Den eksisterende rabatordning – nu med fordele:

Teaterklub Mit Teater – 3 forestillinger eller flere
Kunden vælger minimum 3 forestillinger og opnår dermed Teaterrabat hele teatersæsonen.
Kunden logger blot ind på teaterbilletter.dk med samme mailadresse og kodeord, som de plejer – eller opretter sig. Så snart de får Teaterrabat, bliver de gratis medlem af den nye Teaterklub Mit Teater, og de får en mail fra Teaterbilletter med info om alle de nye fordele. Denne type kunder skal derfor IKKE købe et medlemskab.

Det nye tiltag:

Teaterklub Mit Teater – Solo eller Duo-medlemskab

Kunden kan købe et medlemskab og dermed opnå rabat fra første køb på en eller to billetter.
Én billet med et Solo-medlemskab (75 kr.), to billetter med et DUO-medlemskab (150 kr.). Kunderne må købe billetter så ofte de vil inden for et år fra købsdato. Medlemskabet er uafhængigt af sæsoner.

Gratis online billetbytte op til 48 timers før forestillingen

En service til alle klubmedlemmer i deres profil på teaterbilletter.dk: mulighed for at bytte billetter op til 48 timer før forestilling. NB: Bellevue Teatret og Grønnegårds Teatret undtaget.

OSB.! Fra 1. maj til 1. september kan klubmedlemmer KUN bytte billetter gratis på tlf. 70 20 20 96. Teatre, der ikke ønsker at indgå i dette nye gratis online billetbytte, bedes kontakte Kit Blædel på kit@teaterbilletter.dk

Læs mere om købsbetingelser

TEATERKLUBBEN I TEATERNES ØKONOMI OG ADMINISTRATION

Til forhus/billetkontor

Teaterklub Mit Teater er en online klub, som bygger på teaterrabatsystemet. Kunderne skal købe medlemskab og billetter online på teaterbilletter.dk, så teatrenes billetkontorer ikke får ekstra arbejde.
”Mit Teater”-billetter kan kun købes, når kunden er logget ind på teaterbilletter.dk og har købt medlemskab af teaterklubben. Hvis kunden ønsker at købe billetter med Teaterklub Mit Teater rabat i døren på teatret opfordrer Teaterbilletter til, at teatret beder kunden gøre det selv på sin telefon.

Ved indluk

Billetten vil være mærket ”Mit Teater”. Det er ikke nødvendigt, at kunden viser sit medlemskort.Teaterklubben Mit Teater skal ikke forveksles med teatrenes egne årskort. Et årskort fra et teater kan ikke bruges til at opnå klubrabat i Teaterklub Mit Teater.

Hvad er gevinsten for kunden?

Kunden betaler 75 kr. for et Solo-medlemskab eller 150 for et Duo- medlemskab og opnår derefter rabat på hhv. 50 eller 75 kr. pr. billet ved første billetkøb. Ved nr. 2 billetkøb opnår kunden en besparelse på billetprisen, når man modregner prisen på medlemskabet. Hvis kunden køber billetter til 3 forestillinger, skal kunden ikke købe et medlemskab, men har ret til teaterrabat – helt som det plejer at være.

Hvis kunderne er i tvivl eller har spørgsmål til køb af medlemskab eller billetter, så skal de kontakte Billetten A/S på 70 20 20 96.

Til administration og økonomi

Rabatten på Teaterklub Mit Teater-billetter følger samme sats som Teaterrabat-billetter. Der vil komme en ny linje på tilskudsrapporter med salg af og tilskud til mit-teater-billetterne, og det samlede tilskud vil blive udbetalt som det plejer efter spilleperiodens afslutning. 

Indtægten fra salg af klubmedlemskaber går ubeskåret til kommunikation, markedsføring og IT-udvikling til klubben. På længere sigt er det håbet, at indtægter fra klubmedlemskaber også kan dække en større del af markedsføringsomkostningerne generelt for Teaterbilletter.

KOMMUNIKATION

Teaterbilletter opfordrer teatrene til at promovere klubben på jeres hjemmesider, nyhedsbreve og sociale medier i stedet for kommunikationen om rabat ved køb af 3 forestillinger:

GÅ MERE & BILLIGERE I TEATRET MED DET NYE FÆLLESSKAB

Teatret er en del af Teaterbilletter, som er Danmarks største indgang til teateroplevelser.

2 veje til rabat:

Køb 3 forestillinger på én gang og få rabat på alle billetter resten af teatersæsonen – og bliv automatisk medlem af Teaterklub Mit Teater.

eller

Køb medlemskab af Teaterklub Mit Teater og få rabat allerede første køb. Vælg mellem:

  • Solo-medlemskab til 75 kr.: få rabat på 1 billet ad gangen fra købsdato og 1 år frem.
  • Duo-medlemskab til 150 kr.: få rabat på 2 billetter ad gangen fra købsdato og 1 år frem.

Læs mere

Hent logopakke med et Teaterklub Mit Teater-logo med byline i fire forskellige farver i jpg til web i Teaterbilletters presserum.

Bestil individuelt tilpassede logoer her: kit@teaterbilletter.dk

Septemberkampagne
Klubben bliver kommunikeret til kunderne i september 2019 i en byrumskampagne. Her kommer teaterambassadør for sæson 2019-20 Laus Høybye til at indgå.

Op til septemberkampagnen vil teatrene modtage en kommunikationspakke med videospot for klubben, animerede Gif og fotos til markedsføring på jeres kanaler og platforme.

KONTAKT

Kunder, som har spørgsmål til Teaterklub Mit Teater, skal kontakte Billetten A/S på telefon 70202096 eller mail info@billetten.dk

Kunder kan også læse mere på https://www.teaterbilletter.dk/mit-teater/

Teatre, som har spørgsmål til Teaterklub Mit Teater, er altid velkomne til at kontakte Kit Blædel på kit@teaterbilletter.dk



21
maj

Dialogmødet 19. maj på Teatret Zeppelin

Johanne Prahl bød velkommen til årets dialogmøde på Teatret Zeppelin, og overlod derpå ordet til Henrik Køhler – Scenits bestyrelsesformand. Henrik Køhler gennemgik de arbejdsopgaver og projekter der har præget arbejdet i Scenit gennem det sidste år hvor vi bl.a. har:

  • Indgået ny 4 årig aftale mellem Billetten A/S og Scenit/BilletBillet
  • Ny samarbejdsaftale om Teaterbilletter.dk mellem Scenit og BilletBillet
  • Udviklet en ny APP – i samarbejde med CPH Stage og BilletBillet
  • Afholdt debatarrangement om Scenekunstreformen på Folketeatret
  • Indgået aftale med Slots- og Kulturstyrelsen om administration af Turnenetværket og Garantiordningen
  • Udviklet ny hjemmeside for Scenit (som snart lanceres)
  • Etableret ny Teaterklub Mit Teater

Teaterbilletters kommunikationsansvarlig Kit Blædel orienterede om det nye klubkoncept, tankerne bag, målgrupper og forventninger til salg.

Derudover arbejder vi for øjeblikket i Scenit på en ny skoleportal som skal understøtte salg til skoler og institutioner.

Christine Kann orienterede om arbejdet i følgegruppen og der var valg til samme for den kommende sæson. Jan Grube Christiansen og Søren Kyed er ikke længere ansat på teatre, og Marianne Søndergaard har selv valgt at trække sig, og der var derfor plads til tre nye medlemmer i følgegruppen.

Næste år kommer følgegruppen til at se således ud:

  • Christine Bibaud/Scene42
  • Charlotte Rindom/Det Olske Orkester
  • Christine Worre Kann/Teatergrad, Det Flydende Teater
  • Søren Hall/London Toast Theatre
  • Micaëla Strøby/Grønnegårds Teatret
  • Jakob Holm/Mungo Park
  • Anabela Lemos/Riddersalen
  • Pelle Koppel/Teater V
  • Thea Kulavig/Zangenbergs Teater

Og de tre nyeste medlemmer:

  • Allan Grynnerup/Ishøj Teater
  • Lasse Frank/Teatret Zeppelin
  • My van Dijk/Husets Teater.

Efter en kort pause fortsatte vi med at tale om konsekvenserne af den nye Scenekunstreform. Ud af den samlede pulje på 72 mio kr. bliver der taget 9 mio fra formidlingsordningen, og det betyder at voksenrabatten skal reduceres med 40 % over de næste fire år. Scenit fremlagde et forslag til nedsættelse af rabatsatser fra sæson 20/21, men forslaget vil ikke give en tilstrækkelig besparelse, når reduktionen er fuldt indfaset i 22/23. Der kan blive tale om at teatrene må egenfinansiere nogle rabatter. Christine Kann foreslog, at vi stiller forslag til politikerne om en ny form for tilskud til publikumsarbejdet. Der var en generel forståelse af, at vi nok ikke får tilbageført midler til den nuværende ordning. Lasse fra Teatret Zeppelin efterspurgte nogle konsekvensberegninger af hvad en evt. nedsættelse af de forskellige rabatter vil betyde for teatrene, og Johanne lovede at opstille nogle forskellige scenarier hvor man vil kunne se de mulige konsekvenser for det enkelte teatre. Diskussionen er langt fra overstået og vi vil i det næste stykke tid forsøge at finde nye forretningsmodeller til imødegåelse af de allerede udmeldte besparelser i samarbejde med følgegruppen.

Følg dette link, og læs mere om konsekvenser af scenekunstreformen.

7
maj

EN BITTER PILLE!

Tilskuddet til rabat på voksenbilletter bliver i løbet af de næste 4 år reduceret med ca. 40 %. Det er konsekvensen af den reform af scenekunstområdet, som blev vedtaget i marts 2019. Det lykkedes at råbe politikerne op, så tilskuddet til rabat til børn og unge blev friholdt, men til gengæld blev tilskuddet til voksne ramt dobbelt så hårdt. Nedskæringerne i tilskuddet begynder allerede med sæson 19/20.

Så tilmeld jer Scenits dialogmøde torsdag d.16. maj!

Her skal vi diskutere konsekvenserne over de næste 4 år – og ikke mindst hvordan vi sammen kan gøre en indsats for at få flere midler til formidlingsordningen igen.

Programmet vil desuden byde på nyt om Scenits andre aktiviteter, beretning om det forgangne år og valg til følgegruppen.

Følgegruppen er Scenits sparringsforum blandt teatre, som får administreret formidlingstilskud hos Scenit. Der er 12 medlemmer, og vi snakker om alt fra rabatstruktur til kulturpolitik. Hvis du har lyst til at være med i følgegruppen, så kontakt Søren Veien på sv@scenit.dk 

Dialogmødet finder sted på Teatret Zeppelin torsdag den 16. maj kl. 10 – 12. Vi byder på kaffe, te, croissanter og hyggeligt samvær.

Tilmelding til Pernille, pev@scenit.dk senest d. 13. maj.

3
maj

APRIL STATISTIK

Salgsstatistikken tegner stort set det samme billede som de tidligere måneder med et fald i salget af rabatbilletter både til børn og voksne, men til gengæld en flot fremgang i salg af løssalgsbilletter. Vi skal fortsat huske på at vi sidste år satte rekord for største salg af rabatbilletter i hele samarbejdets levetid.

De tørre tal

I alt har teatrene i Scenit-samarbejdet solgt 388.848 billetter via teaterbilletter.dk fra den 25. april sidste år til den 30. april i år. Deraf er 278.470 billetter solgt med rabat. Vi har stadig et par måneder tilbage af sæson 18/19. Fra maj måned fører vi også statistik over billetter solgt til næste sæson.

Se hele statistikken her

1
maj

KLAR PARAT SÆSONSTART

Scenit vil sammen med BilletBillet gerne sige tak til alle jer, der deltog i sæsonlanceringen i mandags på Husets Teater, hvor vi fejrede udgivelsen af Teaterkataloget 19/20 og smilede til fotografen.

Det var dejligt at se så mange støtte op om Teaterbilletter-samarbejdet. Udover over teatrene havde vi også fornøjelsen af at have besøg af Laus Høybye, der er ambassadør for Teaterbilletter den kommende sæson.

Vi synes, det nye teaterkatalog for sæson 19/20 er meget vellykket. Husk at lægge det frem til jeres publikum og del endelig online-kataloget på jeres platforme.

Teaterkataloget kan læses online her.

Vi glæder os over det gode samarbejde og ser frem til endnu en forrygende sæson 19/20.

PS. Husk Scenits Dialogmøde torsdag d.16. maj kl.10-12 på Teatret Zeppelin. Tilmelding til Pernille pev@scenit.dk senest d.13. maj. Læs invitationen til Dialogmødet her

1
maj

SÆSON 19-20 I SALG

Så er sæson 19/20 i salg på teaterbilletter.dk.

Hvis I lægger købslinks til teaterbilletter.dk på jeres egen hjemmeside, så er der fri adgang til at copy/paste.

Vi håber på et godt salg, og vi glæder os til den kommende sæson.

29
apr

INVITATION TIL SCENITS DIALOGMØDE

Det er tid til vores årlige Sommer Dialogmøde, torsdag d.16 maj kl. 10.00 – 12.00 på Teatret Zeppelin i Kaféen.

Kom og vær med til diskussion af teaterrabattens fremtid. Mette Bocks teaterreform betyder, at tilskuddet til rabatbilletter til voksne falder med ca. 40 % i løbet af de næste 4 år. Vi skal diskutere, hvordan det kan håndteres og hvordan vi kan fastholde det trofaste publikum og gruppesalget. Hvordan kan samarbejdet se ud i fremtiden?

Desuden vil Dialogmødet byde på forfriskninger, hyggeligt samvær og valg til følgegruppen.

Vi glæder os meget til at se jer.

Tilmelding senest d. 13. maj til Pernille, pev@scenit.dk

Sted: Teatret Zeppelin, Valdemarsgade 15, 1665 København V

Dato: torsdag d.16. maj 2019

Tidspunkt: kl. 10.00 – 12.00

25
apr

TEATERBILLETTER SALGSTART

SÆRLIGT FOR DE TEATRE, DER SÆLGER VIA. TEATERBILLETTER.DK

Her er den årlige påmindelse om, at I skal huske at indsætte et forestillingsbillede på jeres produktioner, og I skal ikke rette i billetpriserne. HVIS I glemmer forestillingsbilledet, så sætter vi vores ”Gås” ind i stedet for 🙂 Brug gerne et foto af jeres teater eller jeres logo, hvis I ikke har et billede endnu. Hvis I skulle have ændringer i billetpriserne, så kontakt os.

OBS! Hvis I ændrer noget i Elektra, så skal I også opdatere i Tereba.

PS. Husk, vi holder sæsonlancering på Husets Teater mandag d.29. april kl.15-17. Læs invitationen her

PPS. Scenit afholder det årlige Sommer Dialogmøde torsdag d.16 maj om formiddagen. Stedet er ikke på plads endnu, men sæt endelig et kryds i kalenderen.

Håber, vi ses 🙂